יש אין סוף פרמטרים שישנו לחלוטין את נושא המאסרים! יותר מדויק התנאים וההתמודדות במאסר, עבור האסירים.
לא הכל צריך להיות על ידי עורך דין פלילי – יש זכויות עליהן אתה יכול לעמוד בכוחות עצמך, ורק כישלון מוביל לצורך בעורך דין פלילי מטעמך.
מאסר יכול להיות אפשרות לתיקון עצמי (שיקום ועוד).
מאסר יכול להיות קצר ואמצעי לתיקון עבר בעייתי!
מאסר יכול להיות גם אין סופי – לבטח בתחושות! להכחיד את האפשרות לעתיד.
כאן בעמוד זה המטרה היא לדון בחלק מהנסיבות הטכניות של המאסר!
חובה על האסיר להיכנס לאתר השב"ס וללמוד כל זכות וכול פסיק של זכות, על מנת להיות מוכוון מטרה, היינו כיצד לסיים את המאסר בזמן הקצר ביותר – תוך שהוא מפיק את התועלת הגבוהה ביותר מעצם השהיה במאסר.
חובה להבין – אנשים רבים נרתמו מהשהיה במאסר ואחריו פצחו בחיים מלאי תוכן ועשייה, לא פעם תוך תיקון מחדלי העבר שבודדו אותם מהמשפחה המורחבת.
באם יש עצה חשובה אחת לכול אסיר – והדבר בא אחרי שיחות עם משוחררים רבים היא להפנים את המקום. היינו להבין שאתה אסיר! זה לא עוד שלב במשפט. אתה אסיר! ההפנמה מאפשרת לך לקבל כוחות על מתוך מטרה לשפר את מצבך.
יש דברים שאין לך הכוח לבצע. חשוב להפנים את זה.
לכל אסיר מומלץ ללמוד את הזכויות לפי החוק. (יש מספר חוקים).
https://www.nevo.co.il/law_html/law00/74908.htm
כניסה למאסרים
מרבית האסירים מגיעים למאסרים מהבית!
כאן חובה לדעת ניתן לבצע הליך של סיווג מוקדם, הליך שדורש מעט עבודה אבל משתם תמיד.
לא אחת נתקלתי באסירים לעתיד שהבטיחו להם קשרים וסידורים – במרבית המקרים הנושא כשל. ראוי לטפל בואפן מסודר על ידי עורך דין פלילי.
חקירה במשטרה מול שאלת המאסרים
החקירה הפלילית הסתיימה מזמן, אתה נדונת למאסר.
למרות זאת – יש דברים שלא דנים עם שאר האסירים. לעולם.
חובה להפנים, אין לך הכלים לדעת מהי מטרת השיחה – בנסיבות אלא יש דברים שלעולם לא יפתחו. לבטח שלא מול החבר לרגע במאסר.
שחרור מנהלי ממאסר
יש תקן כליאה – היינו מספר אסירים ששב"ס יכול להכיל – שיש מעבר על המספר – מקבלים האסירים על סף שחרור "שחרור מנהלי".
מידי יום בודקים את העמידה של השב"ס בייחס לתקן ! התקנים משתנים לפי החלטות בית המשפט העליון בייחס לגודל המטרז לכול אסיר ואסיר.
מכאן שיש שחרור מסיבי – לדוגמה – לאור ההסדר שנעשה בייחס לגלעד שליט – יש ירידה מהירה בכמות האסירים – ומכאן אין שחרורים במנהלי !
שחרורים לפני תום עונש המאסר
יש שני מסלולים לקיצור עונש המאסר (יש יותר) :
א. מנהלי.
ב. שליש.
מעל לחודש – יש אפשרות לשחרור מנהלי.
עד שלושה חודשים – אין שחרור בשליש. (יש מנהלי).
עד שישה חודשים – יש שליש שיכול ויינתן על ידי הנציב. (ללא ועדת שחרורים). הנציב מרבל מסמכים ומחליט על פיהם באם האיש יהיה זכאי לשחרור מוקדם.
אדם רשאי לערער על החלטת הנציב – העתירה כמו על החלטה של ועדת שחרורים – הדיון בפני מוטב שלושה.
הנציב חייב לנמק את החלטתו !
יש צורך לבחון את ההנמקה (האם נכונה).
מעל לשישה חודשים (שישה ויום) יש דיון של ועדת השחרורים.
מאסר מעל ל4 שנים – יקבל מנהלי רק באם יקבל גם שליש!
מתחת ל4 שנים יקבל שחרור מנהלי!
בנסיבות אלו חשוב לדעת זאת לפני הסדרי טיעון במיוחד.
טופס שהיה במאסר
מסמך שמקבל אסיר ביום מאסרו שם יש את כל המועדים לשחרור שנתונים עבורו.
ראוי לדעת בעת המאסר אין קצבאות מהמדינה.
מאסר ארוך
מעל ל 7 שנות מאסר.
יש לזה משמעות נוספת לאורך המאסר – בייחס לתנאי החופשות.
חוק שחרור מוקדם
בדיון יש הרכב של שלושה – שופט ושני נציגי ציבור.
כמו כן יש חבר נוסף שהוא נציג שב"ס – אבל הוא חסר זכות הצבעה.
הדיון הוא בתוך הכלא. בועל בדלתיים סגורות.
באם רוצים להביא אדם זה או אחר – יש להגיש בקשה מראש.
שהמדינה רוצה להביא את נפגעי העבירה – היא מגישה בקשה מראש.
בעיה מרכזית בדיונים
דחיות על דחיות ! (האיש אסיר).
באם אדם נדון לעונש מאסר בן חודש – הוא צפוי להיות במאסר – חודש.
באם ייגזר דינו למעל לחודש – חודש ויום – והוא יקבל שחרור מנהלי – הוא ישב בפועל 17 יום!
דיון בוועדת שחרורים שמתחיל בעת הדיון – הוא כישלון מובנה.
כיום שרק 20% מהאסירים מקבלים שחרור מוקדם – יש לבצע הכנות רבות לצורכי שחרור.
מקבלים לפני הדיון – טופס 903 של שב"X :
א. מספר ת"פ.
ב. מועדי המעצר.
ג. מאסרים קודמים (כולל עצור).
ד. האם בעבר שוחרר ברישיון.
ה. חוות דעת הנהלת הכלא.
ו. קטגוריה – האם יוצא לחופשות?
ז. חוות דעת עו"ס.
ח. חוות דעת מודיעינית.
ט. פירוט בדיקות שתן.
י. סוגי טיפול – פירוט.
הדיון מתייחס למספר בסיסים :
עבר.
הווה – האדם בתוך הכלא.
עתיד – מה מצפה בהמשך!
חוות דעת מודיעינית מורחבת
חשוב לבקש את ההרחבה. ס 17 לחוק (לצרף).
יש לקבל – פראפראזה מודיעינית מורחבת.
מה אמרו.
מתי.
מושג כללי לסוג המידע.
המדינה אמורה לביא זאת מראש.
למה חשוב : יש מידעים נוסח : "גנב טוש מהחינוך".
היינו יש ממש שטויות לעיתים.
האם המידע שיש קשור לעתירה?
אין צורך בתעודת חיסיון.
לוועדה יש סמכות לעיין בחומר!
דוגמה לשטויות : "לא קם בבוקר למסדר". נושא זה היה צריך להיות מטופל במקום אחר. השימוש במידע מודיעיני מופרז לחלוטין.
הקלטה של אסיר :
בניגוד למה שנוטים לחשוב – גם להקליט אסור יש צורך בצו.
מב"ן – מרכז בריאות הנפש.
סוג העבירה – סוג העבריין.
רקע נפשי.
אפשרי לצלם תיק מב"ן. במיוחד חשוב באם היה טיפול קצרצר. או מאוד רחוק בזמן.
אם לא בעת הדיון יבקש הפרקליט דחייה לשם חוות געת מהם.
על מנת לבקש את התיק יש צורך :
א. ויתור על סודיות.
אגרה.
יפוי כוח.
ועדת אלמ"ב
חשוב לזכור, ועדת ניירות – מציגים את המציאות בניירות.
א. עמדת הקורבן. (עוס רווחה).
ב. עו"ס נציג הכלא – ההליך הטיפולי.
לפני הכול צריך להבין שאפשרי להיות מסווג אסירים אלמ"ב גם בטעות! וזה ממש מקשה.
עורך הדין הפלילי צריך להעביר חומרים – וגם מכתב קצר.
האסיר מעביר עמדה – עורך הדין יכול לנסח אותה.
למה אלמ"ב ?
מתי בוצעה העבירה ?
האם הסיווג הוא לאור פרופיל? היינו יכול להיות גם תיק סגור וישן בנושא – ולמרות שהמשפט הוא על עבירה אחרת לחלוטין שיסווג כך.
עתירה להסיר סיווג אלמ"ב – צריך לפני הדיון. בעתירות אסירים.
עתירות אסירים
הבעיה – הדיון יקבע עוד מספר חודשים!
תקנה 4!
דן יחידי מחוזי.
העקרונות מנהליים ברובם.
יש לצרף תצהיר!
האם יש מיצוי הליכים? ללא מיצוי הליכים – אין דבר! לכן חשוב פעמים רובת לכתב את כל העולם שפונים. לא יתכן שאין תגובה – אבל זהו המצב!
האם חזקת תקנות מנהלית יכולה לחול במקום בו אין תגובה?
יש אגרה (בערך 75 ש"ח). אם לא רוצים לשלם – להגיש פטור מאגרה.
קורבן עבירה בוועדת השחרורים
לפי החוק רשאי להגיש עמדה בכתב.
מדברים איתו מהשב"X – שם יש קצין נפגעי עבירה. (ידבר איתו גם על החופשות).
אין לנפגע סמכות לטעון בע"פ ! למרות שבפועל יקבל אישור פעמים רבות.
עמדת הקורבן עבירה היא לא לשאלת העונש אלא – לשאלת המסוכנות הקונקרטית מעצם השחרור.